zaterdag 22 november 2014

Melk & Granen

Chaotische ochtenden gegarandeerd
Vier boekentassen, vier brooddozen, vier drinkbussen
Vier schoongewassen, geklede en gekapte Rotjes op tijd afleveren op school
Begin er maar aan!

Samen aan tafel ontbijten om orde in de chaos te scheppen
Zoveel kinderen, zoveel wensen
Elvis en Maantje Piet (en Jan) beginnen de dag het liefst met melk en muesli
Rover blieft liever cruesli in zin melk
Wolf heeft zijn ontbijt liever stevig met koude, dikke Brinta

Zelf regisseer ik de boel vanachter het aanrecht
waar ik brooddozen en theebussen vul
en wakker wordt met een flinke Chai Latte

Mijn Favoriete Chai Latte maak je zo

Zet een pot lekker sterke Chaithee 
(die van Dille & Kamille vind ik het lekkerste)
maak melk warm (gepasteuriseerde melk schuimt het beste) 
en klop op tot dikke schuim

Opgeklopte melk in een hoog thee glas
daar de Chaithee in schenken
beetje honing en klaar is de perfecte wakker word-thee!

Hoe pakken jullie de ochtenden aan?



10 opmerkingen:

jane zei

:):):)

sanneke zei

Nouhou, zéker niet met melk! Daar is de bende hier allergisch voor. Dus nee, geen latte, cruesli in melk of pap hier bij het ontbijt. Ergens vorig jaar heb ik alle ochtendstress weggegooid en sindsdien paniek ik niet meer of iedereen wel op tijd en aangekleed op school komt. Had ik eerder moeten doen, want nog nooit is er een in zijn onderbroek een kwartier te laat op school verschenen. Kalm aan dus 's ochtends, met eerst met ons allen in het grote bed knuffelen en dan aankleden en ontbijten. Ieder weet wanneer hij 's ochtends de tafel moet dekken of de schoolbekers en het fruit klaarzetten, dat staat in een rooster. Gezellig samen ontbijten met lekkere broodjes en thee en dan met ons allen naar het schooltje, op 3 minuten lopen. Kindjes uitzwaaien, nog een kop koffie met mijn lief voor ik hem ook uitzwaai en dat was 'm dan, ons ochtendritueel. Bij jullie heet dat natuurlijk een ochtendrotueel.

Sigrid zei

Wij dekken 's avonds de tafel en ik maak dan ook vast alle drinkbekers klaar. Wat ik heel prettig vind is vroeg opstaan, voordat de bende wakker wordt. Dan kan ik nog lekker rustig douchen en soms ook ontbijten voordat de kinderen één voor één uit bed rollen. De kinderen moeten eerst aankleden en mogen dan aan tafel, na het eten tandenpoetsen en haren kammen en dan nog lekker spelen. Voor hun is het fijn dat ze klaar zijn en voor mij is het fijn omdat ik niet meer er achteraan hoef te lopen wat er nog moet gebeuren. Ook heb ik dan nog tijd om het fruit/brood/tassen klaar te maken en de ontbijtboel op te ruimen.
Abel wordt om 7.15u opgehaald door de taxi, daarna is er tijd voor koffie en krant :-)
Om 8 uur is het tijd voor schoenen en jassen en kunnen we op weg naar school!

Voor mij is dit wel dé manier om de ochtenden zo rustig mogelijk te laten verlopen. Misschien heel schools maar met 4 kids wel het meest prettig voor ons allen.

Sandra zei

Wij zijn met tien kinderen , maar ik moet er slechts vijf zelf schoolklaar krijgen. De andere kinderen doen dat al zelf. Van de oudsten heb ik ook geen hulp van 's ochtends. Meestal sta ik rond zes uur op. Het volgende uur rollen ze allemaal uit bed.
Ons ontbijten is redelijk ongezond. Bruine boterhammen met choco of confituur en om te drinken chocomelk, koffie of sap. Af en toe eet er één een banaan! Na het eten is het aankleden geblazen. Meestal begin ik bij de jongste en de twee jongens van zes en zeven jaar moeten het al zelf doen. Af en toe moet ik eens een rekker aanspannen of iets dichtritsen.
Ik doe niets de avond op voorhand dus soms is het weleens stressen, maar meestal lukt het elke dag weer om ze op tijd de deur uit te krijgen.
Zelf ontbijt ik eigenlijk nadat de kinderen op school zijn. En meestal dan wel met yoghurt, bessen en muesli of eens havermoutpap. Met de krant ontbijt ik dan. Zaaalig.
's Middags blijven ons kinderen wel ineten. Die brooddozen heb ik dan ook 's ochtends gemaakt, maar dat is wel heel gezond. Meestal met kaas en fruit en op dinsdag en donderdag eten ze verse soep op school (dat is daar alleen in de winter).
Voor we naar school vertrekken is het nog even tientallen vragen afvuren. Fluohesjes aan? Zwemzak niet vergeten? Veters toe! Jas toe! Mapje bij? ....
Zelf kan ik die drukte wel aan, maar mijn man is er allergisch voor en vaak al voor zeven uur de deur uit ;-).

Patrice A. zei

;^)))
mijn mannen zijn al zo groot....
we staan achter elkaar op zodat er geen opstopping is in de badkamer, dat ten eerste
dan dekt oudste de tafel en zet een grote pot thee
oudste en jongste ontbijten met brood (spelt) en vullen hun eigen trommel
Lief ontbijt met yoghurt en een mix van pitjes (zonnebloem, gebroken lijnzaad en sesamzaadjes) en fruit
en ondertussen maken een verse smoothie voor allemaal, de mannen een kleintje en ik een grote (dat is mijn ontbijt)
dan als iedereen op weg is naar werk en school laat ik de hond uit in het bos en drink daarna een grote koffie verkeerd
de dag kan beginnen ;^)))

Mariska zei

Hier staan we om kwart over zeven op en kleed ik de meiden aan en mijn man onze zoon. Meestal heeft deze dan al borstvoeding gehad om zeven uur. Om half acht zitten we aan tafel, allemaal een boterham en beker optimel. Daarna tanden poetsen en haartjes kammen. Vaak maakt mijn man de tasjes klaar en zijn we ruim op tijd klaar voor school. Mocht het niet lukken om de jongste al in de kleren te hebben dan gaat hij rustig in zijn pyjama mee in de kinderwagen...ziet niemand iets van en als we terugkomen gaat hij toch weer in bed. Dan heeft mama even tijd voor zichzelf...

Patricia zei

Roxy (6 jaar) zit nu nog op de kleuterschool. Hier ontbijten ze s'morgens met elkaar en s'middags krijgen ze warm eten. Stefan (16 jaar)zit nu door de week op een internaat. Voor mij is het s'morgens een makkie.;)

MoonSong zei

;o) ha, die koude Brinta! snel-en-eenvoudig. Heb ik toch liever warm, denk ik.

Wij doen geroosterd brood, alle 6. Lekker warm, lekker snel en gewoon lekker. Kunnen ze zelf ook doen.

's Weekends komt daar wel eens wat Schots bij ;o)

liefs Greetje

Anoniem zei

Ohhhh wat herkenbaar!!!

Haha,hier ook allemaal verschillende wensen. Twee redelijk 'stabiele kinderen' en één kind dat soms dagelijks de wensen bijstelt :-)

Onze oudste dochter: spelt flakes in koude biomelk
Middelste dochter (die regelmatig wensen bijstelt): spelt pufs en havermout in een kom en hete sojamelk eroverheen.
Jongste dochter: spelt flakes op een apart schoteltje náást een ander schoteltje met fruit náást haar kommetje met havermoutpap van sojamelk met spelt pufs....

Mijn man en ik: fruit in een kommetje en daar de havermoutpap overheen :-)

En daarna trommeltjes met véél vakjes (lunchbots van greenjump) vullen en ook hier natuurlijk geen trommel gelijk :-)
Lekker flexibel, daar houden we van!

Groetjes, Kirsten

Katrien zei

Ha!
Als vader van huis is, dan staat moeder om 6u15 op om de boel rond te krijgen.
Als vader thuis is, doen we dat tesamen en moeten we er pas om 7u uit.
Om half acht zijn we dan met z'n allen beneden.
Moeder maakt vlechten en staartjes, vader smeert boterhammen.
Moeder zorgt voor hapjes en drank.

Op de ontbijttafel hier havermoutpap (al is dat alweer een hele tijd geleden) of bokes. Meestal thee in hun glaasje, al durft er al wel eens eentje water of melk drinken.

Om 8u zijn we de deur uit als we fietsen. Om 8u10 als we met de auto rijden. :)